Δημοτική σχολή μουσικής Πάρου

WDeIO.JPG

Η δημοτική σχολή μουσικής Πάρου ιδρύθηκε το 1987 επί δημαρχίας Στέλιου Φραγκούλη με πρωτοβουλία Παριανών και φίλων της Πάρου που αγαπούσαν και ήταν γνώστες της μουσικής (Νίκος Σαρρής, Βασίλης  Ρακόπουλος κ.α.).

Η σχολή αποτέλεσε για όλα αυτά τα χρόνια λειτουργίας της ένα σημαντικό απόκτημα για τα παιδιά της Πάρου προκειμένου να εντρυφήσουν  και να ασχοληθούν περισσότερο και πιο οργανωμένα με τη μουσική. 

Στην αρχή ξεκίνησε με πιάνο, κιθάρα και υποχρεωτικά θεωρητικά και κατόπιν, το 1997 με καλλιτεχνικό διευθυντή το συμπατριώτη μας Σπύρο Παυλάκη, εντάχθηκαν το βιολί, τα ανώτερα θεωρητικά, τα παραδοσιακά όργανα (μπουζούκι, μπαγλαμάς, τζουράς) και τμήμα προσχολικής αγωγής (Όρφ). Παράλληλα, δημιουργήθηκαν χορωδίες (παιδική και ενηλίκων) και η σχολή άρχισε να αναπτύσσει έντονη καλλιτεχνική δραστηριότητα και εκτός Πάρου με σημαντικές διακρίσεις σε πανελλήνιους διαγωνισμούς.

Το 2014 με πρόταση της σημερινής διευθύντριας, Αικατερίνης Σαβίνο, με την ένθερμη υποστήριξη του προέδρου της ΚΔΕΠΑΠ, Αθανάσιου Μαρινόπουλου και με πρωτοστάτη την γενική διευθύντρια, Ειρήνη Κυριαζάνου, η σχολή αναβαθμίστηκε σε ωδείο και αναγνωρίστηκε επίσημα από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. 

Αμέσως εντάχθηκε στο δυναμικό του η φιλαρμονική, υπό τη διεύθυνση του καθηγητή Γιάννη Κούρτη, άρχισε να λειτουργεί τμήμα προετοιμασίας για τις εισαγωγικές εξετάσεις στα μουσικά πανεπιστήμια (ήδη ένας σπουδαστής φοιτά αυτή την στιγμή στο Ιόνιο πανεπιστήμιο στο τμήμα μουσικολογίας έπειτα από προετοιμασία στο ωδείο) καθώς και τμήματα σύνθεσης και βυζαντινής μουσικής που μόνο ένα ωδείο μπορεί να διατηρεί. Μάλιστα, για το τελευταίο αυτό τμήμα, ξεκίνησε και συνεργασία με τη σχολή που διατηρεί το ιερό προσκύνημα Παναγίας Εκατονταπυλιανής. Φυσικά η λειτουργία των τμημάτων είναι άμεσα εξαρτώμενη από τη ζήτηση που ενίοτε υπάρχει. Παραδείγματος χάριν το τμήμα των παραδοσιακών οργάνων είχε πάψει να λειτουργεί για χρόνια καθώς το ενδιαφέρον των μαθητών ήταν στραμμένο προς άλλες κατευθύνσεις και άρχισε πάλι φέτος με μεγάλη επιτυχία, κάτι πολύ ευοίωνο για την αναβίωση του μουσικού πολιτισμού του τόπου μας. 
     
Ως αναγνωρισμένο ωδείο υπόκειται στους νόμους και τα διατάγματα του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, όσον αφορά τη λειτουργία, τα προγράμματα σπουδών και την απονομή των πτυχίων και των διπλωμάτων στα όργανα που διδάσκονται, τα οποία δίνονται υπό την εποπτεία του. Σε όλα αυτά τα χρόνια λειτουργίας, στη σχολή αρχικά και στο ωδείο κατόπιν, έχουν φοιτήσει περισσότερα από 1500 παιδιά της Πάρου. 

Το πρόβλημα που παρουσιάζεται, και που δυστυχώς είναι το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η επαρχία, είναι το γεγονός ότι  τα παιδιά με το τέλος των εγκυκλίων σπουδών τους φεύγουν από την Πάρο για τη συνέχιση των σπουδών τους σε πανεπιστήμια, και έτσι δεν προλαβαίνουν να ολοκληρώσουν τον κύκλο των σπουδών τους στη μουσική. Παρόλα ταύτα, έχουν απονεμηθεί πέντε πτυχία σε ανώτερα θεωρητικά και ένα δίπλωμα εξαιρετικής δεξιοτεχνίας στην κιθάρα (ο σπουδαστής ήδη παρακολουθεί μεταπτυχιακά μαθήματα σε μουσικό πανεπιστήμιο στην Ολλανδία) από εξεταστικές επιτροπές που απαρτίζονταν από κορυφαίους μουσικούς του είδους τους. Φέτος, πρόκειται να δοθούν ένα πτυχίο και εννέα διπλώματα βυζαντινής μουσικής καθώς και δύο πτυχία αντίστιξης.

Το γεγονός ότι πρόκειται για ένα δημοτικό ωδείο εγγυάται την ποιότητα της διδασκαλίας καθώς, η πρόσληψη των καθηγητών γίνεται κατόπιν διαγωνισμού βάσει αξιοκρατικών κριτηρίων που υπερκαλύπτουν τα κριτήρια του υπουργείου με ιδιαίτερη έμφαση στη διδακτική εμπειρία των καθηγητών. Μάλιστα, τις περισσότερες φορές, επιλέγονται για καθηγητές άτομα που διαθέτουν πολύ περισσότερα προσόντα από αυτά που απαιτούνται από το υπουργείο, και η ποιότητα της διδασκαλίας είναι πολύ υψηλή. 

Παράδειγμα είναι η καθηγήτρια πιάνου και ανώτερων θεωρητικών του ωδείου, Ρένα Τσακίρη, η οποία διαθέτει προσόντα ακόμα και για διευθύντρια καθώς και ο καθηγητής της κιθάρας, Θέμης Παπαδημητρίου, τη δουλειά του οποίου έχουν επαινέσει επανειλημμένως κορυφαίοι κιθαριστές της Ελλάδας αναφερόμενοι στην άψογη τεχνική που έχει διδάξει στους μαθητές του.

Φυσικά το γεγονός της αυστηρής επιλογής διδακτικού προσωπικού, που αποτελεί  προσόν αλλά και βασικό κριτήριο επιλογής του δημοτικού ωδείου από τους γονείς των παιδιών, μερικές φορές αναδεικνύεται σε πρόκληση, αφού, για τις περισσότερες ειδικότητες η Πάρος δε διαθέτει άτομα με τα αντίστοιχα ζητούμενα προσόντα, και έτσι η ΚΔΕΠΑΠ αναγκάζεται να προσλάβει καθηγητές από άλλα μέρη. 
Από τη δημιουργία του το ωδείο σημειώνει μία συνεχή ανοδική πορεία, τόσο στην ποιότητα της διδασκαλίας, όσο και στα καλλιτεχνικά δρώμενα της Πάρου. 

Αποκορύφωμα η φετινή χρονιά κατά την οποία ξεκίνησε συνεργασία με την ιερά Μητρόπολη Βηρυτού (Λίβανος), στο τμήμα βυζαντινής μουσικής, επαναλειτούργησε το τμήμα παραδοσιακών οργάνων με τον κ. Αστέριο Ρήγα, προστέθηκε τμήμα σύγχρονου- τζαζ τραγουδιού με την κ. Γωγώ Σωτηράκου, και με την κ. Κωνσταντίνα Ανδρεάκου, ανασυντάχθηκε η παιδική-εφηβική χορωδία, αυτή των ενηλίκων, και δημιουργήθηκε ένα τμήμα -φυτώριο-  για τα μικρά παιδιά, το προχορωδιακό. 

Σε ό,τι αφορά στις χορωδίες, αξίζει να γίνει ιδιαίτερη μνεία στη δουλειά που γίνεται τόσο από την καθηγήτρια όσο και από τους χορωδούς, που σε ελάχιστο χρόνο κατάφεραν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους λαμβάνοντας μέρος σε όλα τα δρώμενα της Πάρου και όχι μόνο, αποσπώντας κολακευτικότατα σχόλια (π.χ. την άψογη συνεργασία που είχαν με τον γνωστό μουσικοσυνθέτη, Στέφανο Κορκολή).
    
Επίσης, το ωδείο συμμετείχε σε συνεργασία με τον διεθνούς φήμης κιθαρίστα, Ιάκωβο Κολανιάν, το μουσικό τμήμα του πανεπιστημίου της Οκλαχόμα των ΗΠΑ και την καλλιτεχνική εταιρεία «Το Τονικό»,  υπό την αιγίδα της ΚΔΕΠΑΠ, στην διοργάνωση του πρώτου διεθνούς φεστιβάλ Κιθάρας Πάρου. 

Στο φεστιβάλ δίδαξαν κορυφαίοι Έλληνες και ξένοι καθηγητές και σολίστ της κιθάρας, παρακολούθησαν πολλοί σπουδαστές απ’ όλη την Ελλάδα, και, που, από την πρώτη κιόλας χρονιά, έγινε παγκόσμιο γεγονός. Σημαντικό και ενεργό ρόλο στην όλη αυτή προσπάθεια διαδραμάτισε ο καθηγητής της κιθάρας του ωδείου, Θέμης Παπαδημητρίου.

Τέλος, αλλά εξόχως σημαντική στη λειτουργία του δημοτικού ωδείου Πάρου είναι η τιμολογιακή πολιτική της ΚΔΕΠΑΠ. Από τότε που ανέλαβε πρόεδρος ο κ. Μαρινόπουλος, έκανε σαφές πως, κατανοώντας τη σπουδαιότητα της μουσικής στην καλλιέργεια της ψυχής, μέλημά του ήταν τα δίδακτρα, εν καιρώ κρίσης να γίνουν όσο το δυνατόν πιο προσιτά προς τον Παριανό λαό. Αξίζει να σημειωθεί ότι το δημοτικό ωδείο Πάρου λειτουργεί μέσω της ΚΔΕΠΑΠ και τα δίδακτρα των σπουδαστών με δυσκολία καλύπτουν τα λειτουργικά του έξοδα, χωρίς καμία απολύτως επιδίωξη κέρδους. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι το δημοτικό ωδείο μπορεί να καυχηθεί ότι διαθέτει από τα χαμηλότερα δίδακτρα στην επικράτεια!

Δ.Ω.Π.